Pages

Sunday, 13 March 2011

sambil2 tgu macaroni tu nk bake, nk buat satu entry..ni pasal jodoh..np tbe2 msuk psal jodoh???sbab ak x ske org slhkn minat or kerjaya or tumpuan sbb x jumpe jodoh..bukan ke jodoh tu kat tgn Tuhan?smuenye dah tertulis sejak azali lagi..pena2 telah diangkat dan lembaran telah kering..tiada siapa yang boleh halang jodoh, mcm mne tiada sp yg boleh paksa jodoh..paksa???sape yg nk paksa2 ni???meh ceq nk crita..

pd suatu hari, berkumpullah bbrape org manusia dari pelbagai lapisan masyarakat yang bertanyakn pdku tentang kahwin..jawapan standar ak, takde calon lg...lpas tu, ad sorang kakak ni kate: tu la..kejar sangat medic tu..
ak yg dengar ni,rse smacam ajer..harap2nya xdela emo sgt, ak jwb blik: klu cari inshaAllah jumpe..tp blum mencari sbb blum rse masenye dh tiba..huu..

seharusnya ak bersangka  baik terhadap kakak tersebut..tapi dlm fikiran ak pada waktu tu, takkan lah ak nk ad pakwe skrg ni..lpas tu, ape salah medic???huu..bkannye ak nk pertahankan sebuah jurusan, tapi impian..chewwah..hehe..bkanke dlm medic pun ad terdiri dari 2 jenis jantina jgak..ape yg lainnya..???klu nk salahkan medic, ape criter sebalik doktor kawen dgn doktor?huu..x smestinya medic, klu ad yg rse priority harus diberikan pd hal lain selain jodoh, apa salahnya?tp smue tu dalam fikiran ak saje...
sbb bg ak, x kiralah ape org nk kater, kte sndiri lbih arif perihal diri sndri..hee..ak ckp mcm pandai sgt je..huu..x ksahlah..ape2 pn, smoga Allah memberkati kita smue =)

tringat pd sorg kawan ni, de mnanges suatu hari tu crite pasal pakciknya yang belum2 kawen sbab jaga neneknya..waktu tu dlm majlis ilmu yang bercerita ttg kelebihan rumah tangga..ak kagum pd pakcik tu, sbb mmg dlm fitrah manusia untuk merasa dikasihi  dan mengasihi..tetapi caranya lain daripada yang biasa, kerana segenap kasih sygnya tertumpu pd si ibu, bukan seorang isteri..

bukan ak membangkang apa2 yang berkaitan dengan berkahwin awal dan segala kebaikan yang dtg dgnnya..tp jgn biarkan ia jd fitnah pula..sememangnya Rasulullah (s) berbangga dgn umat yg ramai..

No comments: